tisdag 6 mars 2007

En portion frågeställning med 2 portioner tänkvärt till efterrätt

Hur gör man en blogg så populär så att vissa längtar efter att den ska uppdateras? Hur blir man omtyckt som bloggare? Jag menar, det ska nog mycket till för att jag själv skulle bli så intresserad av en blogg att jag surfade dit flera gånger om dagen.
Men, jag skulle kunna blogga ofta, eftersom jag inte har något liv, bara erfarenheter och berättelser. Om jag i framtiden får bra respons på det jag skriver så skulle jag kunna tänka mig att uppdatera bloggen några gånger per dag.
Nu är jag tyvärr värdelös på html. och kan inte skapa en tjusig blogg, ni får nöja er med den här trista layouten..

Gillar ni politik? Jag gillar att kritisera! Det "dom" gör kan jag alltid göra bättre eller annorlunda. Så, jag antar att en del politiker kommer få sin släng av sleven här tids nog.
Sen så kan mina åsikter om det ena eller det andra ibland tolkas som extrema, men det får ni leva med i så fall.

Leo Trotskij

Tänk om jag kunde bli lika läst och diskuterad som honom.
Visserligen var han jagad för att han skrev, på grund av det han skrev, men han fascinerar mig oerhört. Leo Trotskij lät sig inte skrämmas, han lät Stalin och hans polis, GPU, avgöra vad folk skulle få veta.
Trotskij mördades sedemera i augusti 1940, på ett besynnerligt sätt ( han blev huggen med en ishacka i huvudet av en "vän" ) . Trotts att snart 70 år passerat så är det många människor som fortfarande minns Leo Trotskij, genom hans texter, genom hans orubbliga gestalt och hans enorma genomslagskraft.

Jag tror att Trotskij, på samma sätt som Lenin, blev så uppmärksammad för att han trots att han var jagad land och rike runt, ändå lyckades ge ut sina texter och skaffa sig en trogen skara anhängare. Leo Trotskij var inte politiker, utan författare, ändå ansågs han vara politisk och mördades av politiker.. Det skrivna ordet, om man vet hur man använder sin penna, kan vara ett mycket starkt vapen, och det har Trotskij med många andra bevisat gång på gång.
Jag menar, om Trotskij, en man med ideer, var ett sånt enormt hot mot Stalin, ja hur skulle det sett ut om han levt idag, då han på en sekund skulle kunna nå läsare över hela världen genom internet.
Jag kan tänka mig att internet ses som ett hot mot diktaturen i många länder, kanske är det därför som människor i vissa länder förbjuds att använda internet i sin fullhet, eller ännu värre, aldrig ens får lära sig att läsa.

Hur skulle afrika och mellanöstern vara idag om dom hade haft obegränsad tillgång till all världens litteratur? Jo, förmodligen hade dom kunnat läsa sig till insikt om sin situation, sin roll i världen.

Jag får en känsla av att man ( västvärlden? ) begränsar en del av världens befolkning, med flit, för att tillägna sig själva världsherravälde.

Jag tror att MYCKET nytänkande ÖVERALLT i världen skulle vara den bästa medicinen just nu, att människor med osjälviska avsikter skulle hittas och lyftas fram till beslutsfattande positioner. Fast det är klart, pengar och makt ( samma sak? ) kommer fortsätta att styra, tills våra dagar är över. Jag önskar i alla fall att drömmen om en bättre värld, kunde delas, av fler, mer globalt, och att vi en dag ska kunna förenas i ett löfte, att vi alla ska dra vårt strå till stacken för att nå våra drömmars mål.

/MT

Inga kommentarer: